Platsvarumärket Hofors

www.hofors.se
Idé- & koncept
Logotyp

Ambitionen med ett platsvarumärke för Hofors var att hitta en symbol som illustrerar den kämparglöd, solidaritet och stolthet som finns i Hofors. Platsvarumärket skulle hjälpa till att förstärka bilden av Hofors som en plats där människor visar omtanke om varandra, är välkomnande, delaktiga och bryr sig om varandra.

Resultatet blev en symbol där den centrala delen i kommunens vapen (oktofoilen med symbolen för järnmalm) fick stå i centrum, omringad av ett varmt hjärta. Tanken med hjärtat var att det skulle få ett eget liv och kunna fyllas med valfri färg, mönster eller innehåll som stärker Hofors som plats. Platsvarumärket har verkligen fått genomslagskraft och använts och (bokstavligen) kommit Hoforsborna nära. Bland annat som t-shirts, vykort, mössor och tatueringar(!).

Uppdraget utfördes i samarbete med copywriter och kommunikationsstrategen Cecilia Klang.

Projektgrupp