Jimmy Wåhlin, digital strateg på Baringo

Jimmy Wåhlin

Digital strateg

Att sedan få datan att gifta sig med det mänskliga är en konst

Hej Jimmy! Vad är ditt yrke?

Som Digital Strateg hjälper jag varumärken att hitta rätt väg i den ändlösa yttre rymden av digital marknadsföring. På Tellus-språk handlar det om att välja de kanaler där ens målgrupp befinner sig och anpassa sin kommunikation till vad mottagaren är intresserad av, basic. Sedan tittar jag även på hur man kan skapa synergieffekter mellan kanalerna, både digitala och analoga,  och skapar en effektiv och sömlös upplevelse för kunden.

Vad har du för erfarenhet/bakgrund ?

Förutom 18 års erfarenhet av reklamfilmsproduktion har jag en examen från IHM som Digital Marketing Specialist samt en rad utbildningar inom marknadsföring, strategi och projektledning. De senaste 2 åren har jag jobbat med marknadsföring både inom B2C och B2B med en övervägande erfarenhet av e-handel.

Erfarenhet av att jobba med stora globala varumärken

Hur hamnade du i den här branschen?

Till en början var det min kusin som lockade in mig på mediegymnasiet i Kalmar. Väl där fick jag upp ögonen för filmskapandet och drömde några år om att bli filmregissör. Men ibland måste man se sina egna styrkor och svagheter och min styrka låg inte i det kreativa och visuella skapandet utan snarare i planering och strategiskt arbete.

Det ledde mig till att bli reklamfilmsproducent där jag fick mycket erfarenhet av att jobba med stora globala varumärken och förstå hur man kan bygga en känsla genom storytelling som påverkar mottagaren till att utföra en handling.

Att sedan som digital strateg få jobba med att försöka förstå mottagarens behov och problem och kunna erbjuda en lösning känns spännande!

Vilken typ av uppdrag arbetar du med just nu?

Just nu jobbar jag med en kampanjstrategi för sociala medier för ett event inom hållbarhet vilket känns väldigt kul. Där har jag varit med och utformat kampanjen från start och tar den hela vägen i mål med optimeringsarbete under kampanjens gång samt avstämning och rapportering av resultat vid kampanjslut.

När har du som roligast på jobbet? 

Det absolut roligaste uppdraget är när man får vara med från start och utforma en strategi som kan ge bra resultat. Och just resultatet är nog det som driver mig att hela tiden utvecklas eftersom vi i den digitala yttre rymden hela tiden kan mäta, testa och optimera för bästa möjliga resultat. Det tar aldrig slut, resultatet kan alltid bli bättre. Och så vill jag ha en nöjd kund såklart. 🙂

Vad är din roll/spetskompetens?

Min spetskompetens ligger i att kunna läsa och förstå data, vilket leder till insikter som gör det möjligt att ta datadrivna beslut och resulterar i bättre resultat. Men att sedan få datan att gifta sig med det mänskliga är en konst som vi som team gör väldigt bra på Baringo, tycker jag.

Se alla baringoiter
Människor framför scenen i Södertälje Science Park under Science week 2024.

Så lockade Jimmy 2633 personer till Science Week med digital annonsering!

Case science week 2024

Så kan Baringo öka effekten av er digitala marknadsföring!

Baringo kan hjälpa er med all kommunikation